A pszichológus értékes tanácsokat adott azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet stresszmentes a karácsony.
Feltorlódott munka az év végére, iskolai programok, ajándékvadászat, bevásárlólisták: csak néhány ok, amiért sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét az ünnepre, a magyarok negyede stresszel az ünnepi ajándékbeszerzésen.
Hogyan lehet megtalálni ebben a sűrű időszakban az egyensúlyt, és az anyagi lehetőségeinktől függetlenül olyan ajándékot adni, amivel valóban örömet lehet okozni? Dienes Angéla pszichológus most megoszt néhány praktikus tanácsot, amivel az ünnepek és az ajándékozás körüli stresszt csökkenthetjük.
A Yettel reprezentatív kutatása alapján, a magyarok háromnegyede kapott már olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy nem tudott használni. Ezzel együtt a válaszadók negyede feszültté válik a karácsonyi ajándékozás idején: ami valahol értető, hiszen nem könnyű feladat mindenkinek kitalálni az ideális meglepetést.
Dienes Angéla pszichológus úgy gondolja, akkor tartunk igazán rossznak egy ajándékot, ha az érződik, hogy a másik semmilyen erőfeszítést nem tett a kiválasztás során.
A feszültség pedig abból adódik, hogy az illető a kapcsolatot nem érzi elég stabilnak ahhoz, hogy sértettség nélkül ki tudja fejezni, ha az ajándékot nem találták el, azonban minél közelebb állnak egymáshoz a felek, annál inkább lehet fesztelenül beszélni erről.
A szakember szerint a későbbi surlódások elkerülése érdekében érdemes őszintének lennünk azzal együtt, hogy el kell ismerni az igyekezetet, ha valóban volt.
De hogyan találjuk meg az ideális ajándékot?
Dienes Angéla szerint, ilyenkor a legnehezebb az embernek beleképzelnie magát a másik helyzetébe és kitalálni, hogy neki valójában mire van szüksége, mi áll közel hozzá. Tipikus hiba, hogy sokan olyat vesznek, amire ők vágynak, illetve a saját ízlésvilágukat tükrözi.
A személyességen és az átgondoltságon kívül fontos, hogy az ajándék a figyelemről is tanúskodjon, hiszen az tudja a legjobban elmélyíteni a kapcsolatot.
Ajándék nélkül nincs karácsony?
A Yettel kutatása szerint, a megkérdezettek negyede csak azért ajándékozik, mert ez a szokás. De miért ragaszkodni a tradíciókhoz akkor is, ha azok feszültté tesznek, és hogyan lehet elmondani azt, ha nem szeretnénk idén ajándékozni, vagy kevesebbet költenénk az ünnepekre?
– Nem mindenkinek ugyanazt jelenti az a mondat, hogy ne ajándékozzunk. Van, akinek az ajándék abszolút nem fontos, de van, aki azonban többek közt ebben éli meg, hogy a másik szereti őt, ez tehát fontos szeretetnyelve. Ha ezt elvágjuk, az nagyon fájdalmas tud lenni, és rombolhatja a kapcsolatunkat – mondta Dienes Angéla.
Erre egy jó stratégia lehet, ha először megpróbálunk beszélgetni arról, hogy nekik mit jelent ez a szokás, és nem kész tényként közöljük, hogy idén márpedig nincs ajándék. Természetes dolog, hogy félelmet kelt felhozni ezt az érzékeny témát, mivel sokaknak ez annyira alapvető hagyomány, mint a közös ünnepi vacsora.
A közös élmény is lehet igazi ajándék. A kedvezőtlen gazdasági helyzet és a szűkösebb családi kassza idén egyértelműen megjelenik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben a Yettel felmérése szerint: tízből négyen terveznek valamilyen kiadás csökkentést úgy, hogy vagy ajándékra, vagy a teljes karácsonyi ünneplésre kevesebbet költenek. Emellett arra is fény derült a kutatásból, hogy ha karácsonyi ajándékról van szó, a többség jobban értékel egy közös élményt vagy személyes gesztust.
– Fontos közösen végiggondolni, hogy milyen módon tudjuk megélni az összetartozásunkat, hiszen végső soron ezért ajándékozunk. Érdemes feltenni magunknak azt a kérdést, hogy mik azok a központi értékek, amik fontosak a családnak, és ez hogyan tud megjelenni az ajándékozásban. Próbáljunk meg eltávolodni attól, hogy attól lesz értékes egy ajándék, hogy minél több pénzt költöttünk rá – javasolja Dienes Angéla.
Így akár az is eszünkbe juthat, hogy egy jól kitalált, ötletes gesztus, közös élmény, és együtt töltött idő az, ami a legtöbbet jelentheti, amivel akár az ajándékokra szánt kiadások is csökkenthetők.
Ha a család valamit együtt csinál, az a tárgyi ajándékok mellett akár a gyerekeknek is egy különleges élmény. Ebben is segíthet a Yettel ünnepi kampánya, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy sokszor a legértékesebb ajándék az, amit az ember magából ad: a közös élmények, az együtt töltött idő.
.A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2022. október 28. és november 3. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)
Forrás: femina.hu