Lebukás: Hiányosak voltak a veszélyes akkugyár engedélyei

Lehet, hogy sikerül megakadályozni a gyár elindítását?

Lebukás: Hiányosak voltak a veszélyes akkugyár engedélyei

2022 nyarán jelentették be, hogy a kínai CATL Debrecenben építi meg második európai akkumulátorgyárát. Az üzem hatalmas víz- és energiaigényű, és számos mérgező vegyi anyaggal fog dolgozni. Egy ilyen létesítmény elindításához speciális környezethasználati engedély szükséges, amelyet a vármegyei kormányhivatal hagy jóvá. Bár a beruházás környezeti hatásairól ellentmondó adatok láttak napvilágot, a kormányhivatal 2023 februárjában kiadta az engedélyt.

A civilek harcolnak az otthonukért

Helyi civilek szerint az engedélyt nem a jogszabályoknak megfelelően adták ki, és rosszul számolták ki a gyár környezeti hatásait. Szerintük a hatásterület az engedélyben megadottnál jóval nagyobb, ezért a bíróságon támadták meg a katasztrófavédelmi engedélyt. A bíróság független igazságügyi szakértőt rendelt ki a hatásterület megállapítására, amelynek költségét a civileknek kellett fedezniük.

Sokkoló szakvélemények jöttek ki: Hibás engedélyek és elmaradt vizsgálatok

Két igazságügyi szakvélemény készült, amelyek szerint a gyárnak kiadott környezethasználati engedély elkészítésekor nem végezték el a jogszabályokban előírt vizsgálatokat, és a hatásterületet több szempontból hibásan határozták meg. A különböző szakterületek közül egyedül a levegőtisztaság szempontjából állja meg a helyét az engedély, minden más szempontból hiányos vagy hibás megállapításokat tartalmaz.

Nem tudni, miből lesz elég vize a gyárnak, pláne a lakosságnak

Az egyik szakvélemény szerint az engedélyek nem tartalmazzák a vizek természetes állapotába történt beavatkozásokra, azok igénybevételére irányuló alternatívák vizsgálatát. Nem dokumentálták megfelelően az igénybe venni kívánt vízbázis mivoltát, helyét és hidrológiai állapotjellemzőit sem. Emellett a gyárban termelődő napi 320 köbméternyi tisztított szennyvíz sorsát azzal intézték el, hogy azt a város szennyvízhálózatába engedik, anélkül hogy a környezeti hatásokat vizsgálták volna.

A gyár kamionforgalma pokollá fogja tenni a helyiek életét

A szakvélemény szerint a gyár engedélyei hiányosak a zajszennyezés területén is. A gyárból és a gyárba folyamatosan ki- és behajtó kamionok környezeti hatásait a hatósági engedélyek egyáltalán nem vizsgálták. Ez a forgalom zavaró környezeti hatásokkal járhat, és akár a környéken lévő ingatlanok értékcsökkenését is okozhatja.

Nem volt hatásvizsgálat, ezért nem tudni, mekkora veszélyt jelent a gyár az élővilágra

Egy másik szakvélemény szerint a zajkibocsátások, a világítás, a talajvízcsökkentés, az összegyűjtött talajvíz és csapadékvíz elvezetés élővilágra gyakorolt hatásának becslése, értékelése nem történt meg. A hatósági engedélyek nem számolnak a balesetek és üzemzavarok során kikerülő vegyi anyagok élővilágra gyakorolt esetleges hatásaival sem.

Megsemmisítheti az engedélyeket a bíróság?

A szakvélemények alapján a bíróság akár meg is semmisítheti a CATL működéséhez szükséges környezethasználati engedélyt. Ez azt eredményezheti, hogy a gyár az új engedély kiadásáig nem tudja elkezdeni a sorozatgyártást. Az ügy kimenetele jelentős hatással lehet a helyi közösségre és a környezetre egyaránt.

(Telex nyomán)