Durván hátrányban a magyar kisboltok – esélyük sincs a nagy áruházakkal szemben

Hatalmas az árkülönbség.

Durván hátrányban a magyar kisboltok – esélyük sincs a nagy áruházakkal szemben

A kisboltok árai sok esetben magasabbak, mint a nagyáruházaké, még akkor is, ha a boltos a lehető legalacsonyabb haszonkulccsal dolgozik. A nagy láncok beszerzési lehetőségei miatt a kicsik teljesen versenyképtelenné válnak.

Hatalmas árkülönbség

Egyes alapvető termékeknél a különbség óriási. Például egy liter étolaj a nagykereskedésben nettó 613 forintba kerül egy kisboltos számára. Ha erre rárak egy minimális, 10%-os árrést és az áfát, akkor bruttó 857 forintért tudja eladni.

Ugyanez az olaj a nagy áruházak polcain bruttó 599 forintért kapható. Vagyis a kisbolt árának közel 43%-kal kellene magasabbnak lennie ahhoz, hogy minimális haszonnal működhessen.

Miért ilyen nagy az eltérés?

A nagy áruházláncok közvetlenül a gyártóktól vásárolnak, így kihagyják a nagykereskedőt. Ez hatalmas előnyt jelent számukra. Egy kisbolt akkor járna jobban, ha maga is a hipermarketekből vásárolna be, hiszen így alacsonyabb áron jutna az áruhoz, mint a nagykereskedésekből.

Versenyképtelen helyzet

Még ha egy kisboltos egyáltalán nem tenne hasznot az alapvető termékekre, akkor is átlagosan 23,7%-kal drágább lenne, mint a nagy áruházak. Ez azt mutatja, hogy a kisboltok jelenlegi rendszerben nem tudnak igazán versenyezni. A vásárlók így egyre inkább a nagyobb üzleteket választják, ami tovább nehezíti a kicsik helyzetét.

(forbes.hu nyomán)