Döbbenetes dolgok derültek ki.

Részletesen beszámoltunk róla, hogy Orbán Viktor és Hszi Csin-ping kínai elnök mintegy 18 megállapodást írtak alá Budapesten, amelyek többek között a nukleáris „fejlesztésektől” egészen a vasútépítésig terjednek. Ugyanakkor Krajczár Gyula Kína-szakértő már óvatosságra intett a kínai beruházásokkal és hitelekkel kapcsolatban. A szakember felhívta a figyelmet, hogy nem akkora móka a Kína felé történő súlyos eladósodás.

Óriási veszélyekre figyelmeztetett a Kína-szakértő

Az elmúlt években Magyarország számos kínai beruházásnak adott otthont, ám az újonnan bejelentett projektek megvalósulása egyelőre kérdéses. Figyelembe véve, hogy több nemzet már mélyen eladósodott Kínának,

Magyarországnak is ajánlott óvatosan bánni a kínai finanszírozási lehetőségekkel

nyilatkozta a 24.hu-nak Krajczár Gyula, Kína-szakértő.

Mint ismert, a Kínai Kommunista Párt főtitkára a kínai–magyar diplomáciai kapcsolatok 75. évfordulójának alkalmából tett látogatást Budapesten. Ez volt Hszi első budapesti útja 20 év alatt. A közös miniszterelnöki sajtótájékoztatón meglepő módon nem adtak tájékoztatást az együttműködés részleteiről.

A 18 új megállapodásról Szijjártó Péter számolt be. A külgazdasági és külügyminiszter egyebek közt kiemelte az elektromos autók töltőhálózatának fejlesztését is mint fontos lépést a jövőbeli mobilitás és környezetvédelem (!) felé.

Krajczár Gyula jelezte, ugyan ezek a beruházások jelentős hatást gyakorolhatnak Magyarországra, ha megvalósulnak, azonban jelenleg

inkább csak szándéknyilatkozatként értelmezhetők.

Súlyos árat fizethet Magyarország Orbán Viktorék „politikája” miatt

Példaként említette a Budapest–Belgrád vasútvonalat, amely még mindig nem fejeződött be, holott évekkel korábban jelentős várakozásokkal került bejelentésre a projekt.

Emlékeztetett, bár az Egy övezet, egy út program célja magas minőségű infrastruktúra létrehozása (lenne) Eurázsián átívelve, számos ország súlyosan eladósodott ennek következtében. Így – emelte ki a szakértő –

Magyarországon is fennáll annak a veszélye, hogy az ország eladósodik Kínának.

„Ezek szinte mindegyike rendkívül drága beruházás, akár a V0-ról vagy a határátkelőről beszélünk, meg kell teremteni hozzá a feltételeket, ez pedig nem olyan gyors folyamat. Természetesen rengeteg pénz is kell, és nem tudjuk, hogy kínai hitellel finanszírozzák-e majd ezeket, és ha igen, akkor olyan konstrukcióban történik-e, mint ami a Budapest–Belgrád vasúttal kapcsolatban született, mert az

jó esetben évszázadok alatt térülhet meg”

– fogalmazott a szakember.

Csaba László is hangot adott félelmeinek a kínai beruházások ügyében

Az ATV Egyenes Beszéd című műsorának pénteki adásában Csaba László közgazdász, egyetemi tanárt szintén hasonló kockázatokra figyelmeztetett a Kínával való együttműködéssel kapcsolatban.

Arról, hogy Orbán Viktor közlése szerint a magyarországi összes beruházás 75 százalékát Kína valósítja meg hazánkban, a szakember elmondta, ő nagyon reméli, hogy ez az állítás a frissen bejelentett beruházásokra is vonatkozik. Ugyanakkor a miniszterelnök vélhetően a már befejezett beruházásokra gondolt, az újabb projektekről egy árva szót sem szólt.

Arra vonatkozóan, hogy mit gondol arról, hogy a magyarországi befektetések háromnegyede Kínából érkezik, Csaba László kijelentette: amennyiben ez igaz, akkor

nagyon meg lenne rémülve.

A közgazdász hangsúlyozta: amennyiben ez valóban így lenne – márpedig a miniszterelnök ezt mondta –, akkor az azt jelentené, hogy a kínaiak kezében lenne a teljes magyarországi szállodaipar, a teljes gyógyszeripar és további szektorok is.

Közölte: ha ez a helyzet, akkor az

félelmetes kilátásokat jelent, amely veszélyeket bárki végig tud gondolni.

Videó: