Nem kérdés, hogy a verőcei balesetnél a kishajó irányítója hibázott.

Egyértelműen megállapítható, ki hibázott

A szakértők szerint egyértelműen megállapítható a kishajó vezetőjének felelőssége a verőcei balesetnél, amennyiben bebizonyosodik, hogy a szállodahajóval ütközött. A rendőrség mindezt még nem erősítette meg. Arról pedig, hogy a szállodahajó kapitányának érzékelnie kellett-e egy ilyen típusú ütközést, arról a szekértői vélemények is eltértnek – derült ki az ATV Híradó riportjából.

Jelenleg Komáromnál áll a verőcei halálos balesetben érintett, svájci bejegyzésű, kétszintes szállodahajó, amelyen rendőrségi helyszínelés zajlik. A Heidelberg nevű hajón mintegy 110 utas tartózkodik a komáromi kikötőben, a rendőrség mindenkit kihallgat – tudta meg a Telex a helyszínen.

Ezt mondták a szakértők a verőcei balesetről

A szállodahajó Budapestről tartott Passauba. A hajó útvonala pontosan nyomon követhető, mivel erre szigorú szabályok vonatkoznak, ahogy arra is, hogy két hajó milyen módon közelítheti meg egymást.

„Egészen kicsi, 30 méter távolságra már nem is mehet,

sőt egy másik ponton leírja, hogy nem keresztezheti annak az útvonalát. Tehát

a hobbihajók vezetőinek minden esetben elsőbbséget kell adnia

és neki kell azzal tisztában lennie, hogy felelősen kell vezetnie a hajóját”

– közölte Tóth Mihály, a Magyar Országos Hajózási Szövetség szóvivője.

A csatornának nyilatkozó hajóskapitány elmondta: nem kérdés, hogy a verőcei balesetnél

a kishajó irányítója hibázott.

Horváth Imre azt is kizártnak tartja, hogy a szállodahajó kapitánya érzékelhette volna az ütközést.

„Egy ilyen szállodahajó közel kétezer tonna vízkiszorítású, mondjuk egy ilyen kishajó, nem tudom pontosan mekkora, de nyolcan voltak rajta, ez nagyjából

mintha egy pillangó nekirepült volna egy hegynek, nagyjából ez ennyi”

– érzékeltette.

A megkérdezett szakértők közlése szerint szombat éjjel az idő alkalmas volt hajózásra a Dunán, így a kisgéphajón utazóknak látniuk kellett a Heidelberget – hívták fel a figyelmet.

„A szállodahajó először is a szabályos fényeit viseli, 6 km-re már lehet látni, 6 km-re hangsúlyozom. A másik az, hogy olyan fényár van ezeken a hajókon, hogy ha nem akarom, akkor is látom”

– mutatott rá a hajóskapitány.

Egyesek szerint nem ennyire egyértelmű az ügy

Szalma Botond, a MAHART Zrt. korábbi vezérigazgatója ugyanakkor jelezte: nem ennyire egyértelmű a helyzet, mert

a szállodahajó kapitányának mindenképpen éreznie kellett az ütközést.

„A hajós azért van a hídon, és azért van éjszakai és nappali szolgálat, hogy lássa, hogy mit csinál. Ez a mese kategória, hogy egy hajós nem érzékeli, hogy nekiment valaminek és az mi volt, egy fát is érzékel egy jó hajós, ha nekimegy a hajója”

– részletezte Szalma Botond, hozzátéve: a baleset után különösen fontos lenne, hogy a Komáromnál megállított szállodahajót ne engedjék tovább a hatóságok, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami a Hableány balesete után történt.