„Trükkösen” vezénylik le a vasútvonalak felszámolását Orbánék.
Egy hete jelentette be a MÁV Lázár János miniszterrel közösen, hogy – soha nem látott gyorsasággal, 10 nap alatt – augusztus elsejétől bezárnak tíz vasúti mellékvonalat.
A menetrendek csütörtökön, öt nappal a vasútvonalak bezárása előtt kerültek nyilvánosságra, vagyis ennyi ideje van az utasoknak tudomásul venni, hogyan tudnak majd közlekedni jövő héttől – hívta fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg nevű szervezet Facebook-oldalán.
Közleményükben hangsúlyozták, a kapkodásnak megvolt az oka: azért, hogy elkerüljék a helyi polgármesterek és országgyűlési képviselők tiltakozását, valamint a médiavisszhangot, idén a nyár közepén, rekordidő alatt verik át a mellékvonalak bezárását, úgy hogy közben a teljes önkormányzat szabadságon van.
„Mindez akár komédia is lehetne, ha nem az ország legnehezebben megközelíthető, és emiatt komoly gazdasági nehézségekkel küzdő térségei kárára történne”
– jelezték közleményükben, amelyben felhívták a lakosságot és az érintetteket, hogy akadályozzák meg közösen a vasútvonalak bezárását.
A Közlekedő Tömeg bejegyzését alább közöljük:
„Bezárják a nemrég újjáépített vasútvonalat, az épp felújított állomást, vonatpótló buszt pótló buszt indítanak – teljes a káosz a MÁV és Lázár János minisztériumának vasútvonal-bezárási terve körül
Alig egy hete, múlt pénteken ismerte el a MÁV és Lázár János, hogy augusztus elsejétől tíz mellékvonalat bezárnak – a hodászi baleset ürügyén
soha nem látott gyorsasággal, 10 nap alatt.
A menetrendek tegnap, öt nappal a vasútvonalak bezárása előtt kerültek nyilvánosságra – ennyi ideje van tehát a vasútvonalak használóinak tudomásul venni, hogyan tudnak majd közlekedni jövő héttől.
A kapkodásnak megvolt az oka:
a szintén a mellékvonalak leépítésére 2020-ban bevezetett, majd megbukott járványügyi menetrend hallatlan tiltakozásokat indított el az érintett térségekben. Hogy a helyi polgármesterek és országgyűlési képviselők tiltakozását, valamint a médiavisszhangot elkerüljék, idén a nyár közepén, rekordidő alatt verik át a mellékvonalak bezárását – van olyan település, ahol
a teljes önkormányzat szabadságon van, miközben megszüntetik a vasútvonalukat.
Hogy mennyire sürgős volt a mellékvonali vasúthálózat egy jelentős részének szétverése, mi sem bizonyítja jobban, hogy
olyan vonalakon is megszűnik a vonatközlekedés, ahol a közelmúltban fejlesztések zajlottak:
🔴 Július 31-én fejeződik be a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakaszának júniusi villámárvíz utáni helyreállítása, amely során a teljes vasúti pályát újjá kellett építeni. A vasútvonalat másnap bezárják.
🔴 A Mátészalka-Csenger vasútvonalon jelenleg is zajlik Csenger vasútállomásának felújítása. Az állomás forgalma a vasútvonallal együtt keddtől megszűnik.
🔴 A Dombóvár-Komló vasútvonalon másfél éve került bevezetésre egy napi 2 helyett 5-6 pár vonatot tartalmazó menetrend, míg Csenger térsége közvetlen debreceni kapcsolatot kapott – ennek megfelelően mindkét vonalon emelkedett az utasszám. Most mindkét vonalat bezárják.
Az átgondolatlanság és a dilettantizmus most is abszurd helyzetekhez vezet.
A MÁV által a minisztériumi ukáznak megfelelően »gyorsnak« és »kényelmesnek« hazudott vonatpótló buszok és a vonat menetideje között számos helyen pár perc a menetidő-különbség, míg Tiszaújváros felé 17, Komló felé 24 (!) perccel nő a menetidő.
Utóbbi helyen gyorsjáratokat is indítanak a vonatokat felváltó lassú buszok kiegészítésére – a jelentős teljesítménytöbblet következtében az olcsóbbnak beállított buszos pótlás sokkal drágább lesz, mint a vonatok közlekedtetése.
Mindez akár komédia is lehetne, ha nem az ország legnehezebben megközelíthető, és emiatt komoly gazdasági nehézségekkel küzdő térségei kárára történne. Márpedig a most bezárásra ítélt vasútvonalak az ország távoli, sokszor határmenti térségeit kapcsolják az országos vasúthálózathoz – a vasúti közlekedés megszüntetése itt hosszú távon is ellehetetleníti a gazdaságfejlesztést, megnehezíti ipari munkahelyek létrehozását,
tovább fokozva innen a lakosság elvándorlását.
Sok térségtől ráadásul a megyeszékhelyre vezető leggyorsabb kapcsolatot veszik el (Nagyatád, Tiszazug, Tiszafüred), tovább nehezítve az itt élők oktatáshoz, egészségügyi és szociális ellátáshoz való hozzáférését.
A minisztérium ámokfutása ellen már számos polgármester, képviselő, szakértő és civil szervezet felszólalt.
Felhívjuk az érintett vasútvonalakat használókat, hogy továbbra is hallassák hangjukat,
akadályozzuk meg közösen a vasútvonalak bezárását!”
(Közlekedő Tömeg/Facebook)