Többeknél megesik, hogy karácsonykor olyan termékeket is beleraknak a kosarukba, amit év közben nem vennének meg – számolt be az egyik kiskereskedelmi lánc, akik szerint sokan választják az év végi bevásárlásoknál a jobb minőségű és magasabb árkategóriás termékeket, vagyis decemberben kevésbé jellemző a spórolás.

Makrogazdasági szakértők tudatták, hogy a karácsonyi szezon az év legerősebb időszaka a kiskereskedelemben.

“A karácsonyi időszak kiemelkedő a kiskereskedelmi forgalom szempontjából. „Egy átlagos hónapnál mintegy negyedével-ötödével magasabb a forgalom az év utolsó hónapjában” – mondta az Indexnek Regős Gábor, a Makronóm Intézet vezető közgazdásza.

TÖBBET KÖLTÜNK ILYENKOR ÉLELMISZERRE, ILLETVE MINDENRE, AMI AJÁNDÉK: RUHÁRA, ILLATSZERRE, KÖNYVRE – DE NEM KÖLTÜNK TÖBBET PÉLDÁUL HASZNÁLT ÁRUKRA VAGY ÉPPEN BÚTOROKRA

– hangsúlyozta a szakértő, hozzátéve, hogy az ajándékokkal kereskedő vagy azokat előállító ágazatok keresik ilyenkor a legnagyobb profitot.

“Mióta Magyarországon is meghonosodott a Black Friday, azóta a novembernek is jelentősen megnőtt a szezonális súlya, és hasonló piaci volument képvisel, mint a december” – tette hozzá. Tehát a vásárlók ebben a 2 hónapban szerzik be a teljes éves technológiai szükségleteik 20-25 százalékát.

Az ünnepekhez közeledve inkább személyesen vásároljuk meg az ajándékot

Az online értékesítéseknek több szerepe is van. Egyrészt többet vásárlunk online, mint korábban, azaz jelentősen megnőtt a webáruházak forgalma. Másrészt a webáruházak segítik a versenyt: könnyebb összehasonlítani így az árakat, mint ha egy mikrohullámú sütőért vagy egy könyvért több boltot is meg kellene járni.

“Összességében tehát nagyobb eséllyel vásárolunk ott, ahol olcsóbb – persze az sem mindegy, hogy mennyire megbízható a bolt”
– világított rá Regős Gábor.

Az online kereskedelem fontos szerepet játszik a karácsonyi szezonban, de a hónapon belül eltérő módon használják a vásárlók.
Ahogy közeledünk a karácsonyhoz egyre kétségesebb a szállítási határidők megbízhatósága, így a vásárlók a hónap második felétől kezdve már inkább az offline üzleteket részesítik előnyben a termékek megvásárlása szempontjából
– mutatott rá a logikus vásárlási szokásra a Media Markt ügyvezetője.

Szilágyi Gábor kifejtette, hogy ebben az időszakban az úgynevezett omnichannel kereskedőket preferálják a vásárlók, akik online, és offline bolthálózattal is rendelkeznek.

A GDP-t is felpörgeti a karácsony

A magyarországi piacvezető műszaki lánc ügyvezetője kiemelte, hogy a karácsonyi szezon szinte minden kiskereskedelmi alszektornak a legjelentősebb időszak, de az élelmiszer, illetve a műszaki és kozmetikai kategóriák kifejezetten nagyot mennek. Ebben az időszakban jelentősen nő a logisztikai szektor volumene is.

“A növekvő ünnepi kiadás felpörgeti Magyarország GDP-jét is, hiszen ebben az időszakban a kiemelkedő forgalom révén jelentős áfabevétel is keletkezik.
Az áfabevételnek Magyarországon kiemelt jelentősége van, miután az EU legmagasabb áfakulcsa Magyarországon van, így a költségvetés bevételei között arányaiban nagy súlyt képvisel”
– világított rá Szilágyi Gábor.

EGY ÁTLAGOS HÓNAPHOZ KÉPEST SZÁZMILLIÁRDOKKAL LEHET NAGYOBB A FORGALOM DECEMBERBEN
– erre már Árokszállási Zoltán világított rá, az Equilor vezető elemzője. Szerinte is a karácsonyi szezon az év legerősebb időszaka a kiskereskedelemben, csak decemberben az éves kiskereskedelmi forgalom több mint egytizede bonyolódik.

Az Index kérdésére az MBH Bank közölte, hogy az előző év utolsó negyedévében a negyedéves GDP 58 százalékát tette ki a háztartások tényleges fogyasztása: ahogy minden fejlett gazdaságban ez adja a legjelentősebb összetevőjét a gazdasági teljesítménynek. Így a háztartások fogyasztási szintjében bekövetkező változás jól láthatóan érdemi hatást gyakorol a gazdaság összteljesítményére.

Forrás: index.hu