A Budapest–Belgrád vasútvonal kapcsán közölt híreket a kínai állami média.

Újraindultak a pályafektetési munkálatok a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar oldalán – írták néhány napja a China Global Television Network weboldalán. Mint emlékeztettek, ez a kontinens egyik legnagyobb infrastrukturális projektje, amelyet az Egy Övezet, Egy Út nevű kezdeményezésből finanszíroznak. Megjegyezték, az Orbán-kormány tervei szerint a beruházás 2025 végére elkészül.

A részletezés szerint 2023 szeptemberében leálltak a munkálatok. Hozzáfűzték, hogy a projekt egyik kulcsfontosságú követelménye a vonatok biztonságos közlekedésének biztosítása akár 160 kilométer/órás sebességgel is. Mint írták, a vasútvonalnak meg kell felelnie az Európai Unió biztonsági szabványának, az európai vonatbefolyásoló rendszernek. Mivel az építkezés újraindult, a felmerült problémákat valószínűleg sikerült megoldani – jegyezte meg a kínai állami média.

Itt valami nem stimmel

Szeptemberben írtunk arról, hogy a Telex értesülései alapján a kínaiak felhagytak a vasútvonal körüli munkálatokkal, valamint leállították a projekt finanszírozását is. Az információk szerint a kínaiak olyan részfeladatokba ütköztek, amelyeket nem tudtak megoldani az európai szabványok szerint.

Lázár Jánosék azonban közölték, hogy nincs ok a pánikra, a Soroksár–Kelebia szakaszon folyamatosan folynak a kivitelezési munkálatok. A minisztérium akkor külön megemlítette a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését is. Úgy fogalmaztak,

„a teljes vasútvonal működőképes, az Európai Unió műszaki előírásainak megfelelő rendszerének kiépítésére vállalt kötelezettséget”.

Lázárék nem említették, hogy a kínaiak nem tudják megvalósítani a projektet. Sőt, épp akkoriban jelent meg a Magyar Közlönyben egy határozat arról, hogy a kormány 648 millió forintnyi többletforrást biztosít a építkezéshez.

Kapcsolódó: Lázár végre eloszlatta a ködöt: Elárulta, mi történik az egyik legfontosabb hazai építkezésen

Az építési és közlekedési miniszter beismeréséről

Lázár Jánosék beismerték, hogy 40 éves síneket és használt betonaljakat használnak a Budapest–Belgrád vasútvonal építése során 20 kilométernyi szakaszon. Ezzel önmagában nem lenne probléma, ám a projekt költségei a fellegekben járnak – mutatott rá Hadházy Ákos friss Facebook-posztjában.

Megjegyezte, hogy az ügyet nem verte nagydobra a kormány, inkább a propagandára bízta, hogy szép csendben nyilvánosságra kerüljön a beismerés. A beruházás egyébként súlyos százmilliárdokba kerül, és körbelengi a korrupciógyanú. Erről >>ITT<< olvashatsz részletesen.