Nem erről volt szó.

Egy friss kormányrendelet szerint szeptember első napjától már csak a tisztán elektromos autók kaphatnak zöld rendszámot. Azaz a plug-in hibrid járművek kiesnek a körből. Utóbbiak tulajdonosai 2026 novemberének végéig adhatják le a zöld rendszámot, helyette fehéret kapnak. Mindez a Magyar Közlönyben olvasható.

A rendelet így szól:

„A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 97. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(Az ellenőrző hatósági személy a hatósági engedélyt és jelzést a helyszínen elveszi, ha)

»f) az 5N vagy 5P környezetvédelmi osztályba sorolt gépkocsival világoszöld alapszínű, különleges rendszámtáblával vesznek részt a közúti forgalomban«”

Az 5P azokat a hibrid autókat takarja, amelyek elektromos és benzinmotorral rendelkeznek. Az 5N a gázüzemű autókat jelenti. Mellesleg az 5E az elektromos autók, az 5Z pedig a nulla emissziós gépjárművek, azaz azok, amelyek nem bocsátanak ki károsanyagokat – részletezték a regisztraciosado.hu-n. Az Építési és Közlekedési Minisztérium friss közleményében az 5P-t külső töltésűként, az 5N-t növelt hatótávolságú járműként írja le.

Összegezték a tapasztalatokat

Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat. Megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak, ami az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható – fogalmazott a tárca.

Másrészről az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek – írta a minisztérium az MTI-n megjelent közleményben.

Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása – közölték csütörtökön.

Folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is

– fűzték hozzá.