Gazdasági szempontból immár elkerülhetetlen az ellenőrzés.
Ursula von der Leyen friss bejelentése szerint szubvencióellenes (a belső piaccal összeegyeztethetetlen jelenségekre kiterjedő – a szerk.) vizsgálat indul a kínai elektromos járműgyártók ellen. Az Európai Bizottság elnöke Franciaország nyomására döntött így – ezzel is ösztönöznék az Európai Uniót, hogy
fellépjen a kínai elektromos autók európai piacra való beáramlása ellen.
A vizsgálat annyit takar, hogy eleinte megnézik a kínai elektromos autók behozatalának árát, a gyártók állami támogatásait, és hogy melyik uniós államot ér kár a jelentős kínai támogatások miatt.
Emellett a Portfolio további értesülései szerint megvizsgálják, hogy Kína tisztességtelen versenyelőnyre tesz-e szert az árak mesterségesen alacsonyan tartásával. A kínai autógyártók és beszállítók mellesleg azért tudnak árakat csökkenteni, mert állami támogatással fedezik a veszteségüket, így jelentős előnyre tesznek szert az európai piacon is.
Továbbá az ellátási láncokat is megvizsgálják, valamint előtérbe kerülnek azok a Kína és az egyes autógyártók által alkalmazott piaci beavatkozások, amelyekkel esetleg tisztességtelen versenyelőnyhöz lehet jutni a piacon.
Az intézkedés azonban gyökeresen érintené Magyarországot, hiszen az Orbán-kormány az utóbbi hónapokban sorra jelenti be az újabbnál újabb ázsiai akkumulátor-beruházásokat.
Von der Leyen ezzel üzent Kínának és az ázsiai ország uniós partnereinek: a közösség nem tűri tovább saját gazdasági érdekeinek megsértését, belföldi gyártóinak veszélyeztetését az államszövetség belső piacán.
A jelek szerint a bizottság is felismerte, hogy amíg az EU-n belül szigorú versenyszabályok vonatkoznak az állami támogatásokra, addig Peking úgy tőkésíti fel a cégeit, ahogy kedve tartja.
„A globális piacokat most elárasztják az olcsóbb kínai elektromos autók. Az árukat pedig hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan. Ez torzítja a belső piacunkat. Ezért ma bejelenthetem, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban.
Európa nyitott a versenyre, de a tisztességtelen küzdelemre nem”
– fogalmazott a bizottság elnöke.
A Portfolio információi szerint a szubvenciós vizsgálat kiterjedhet majd a járműgyártásban részt vevő beszállítókra is, sőt várhatóan az alkatrészgyártók is a látótérbe kerülnek, mivel a kínai állami támogatások hatása náluk is érződik.
Ilyen gazdasági szereplők jelen vannak Magyarországon is: a CATL például 2020-ban számolt be a több mint 1600 millió dolláros állami támogatásáról. A szintén Debrecenben terjeszkedő Semcorp 2019 és 2021 között évi több mint 100 millió jüan nyereséggel büszkélkedhetett az állami megrendelések után.
Ugyanakkor elképzelhető az is, hogy a kínai gazdasági szereplők a vámköltségeket faragnák le az akkumulátor- és egyéb alkatrészgyárak EU-n belülre telepítésével. A vizsgálat ilyen szemszögből is fényt deríthet olyan részletekre, amelyeknek nem feltétlenül fognak örülni a beruházók és az Orbán-kormány.
Kapcsolódó cikkek:
Betelt a pohár: Repkedtek a káromkodások Alsózsolcán a kormány legújabb beruházása miatt
Ennek csúnya vége lesz: Elkaszálták az akkumulátorgyárak elleni népszavazás kérdését