Figyeljünk oda a gyanús alakokra!
Fontos: ilyen üzenetekkel próbálnak pénzt kicsalni tőled marketplace-n és az online piacokon
Egyre több csaló fordul elő az online piactereken, de egy kis elővigyázatossággal könnyen leszerelhetők.
A lopni kívánó kamuprofilok, vásárlónak kiadva magukat, futárcégekre hivatkozva kérnek egy email címet tőled, hogy elküldhessék neked az adathalász linket. A linken keresztül pedig a bankkártya adataidat próbálják megszerezni, hogy leszedjék a számládról a pénzt.
„Email címet kérek”
Ha használod a Facebook Marketplace-et, valószínűleg belefutottál már te is adathalász üzenetekbe, amelyben rögtön azzal indítanak, hogy egy futárcégen (mint Foxpost, DPD, GLS) keresztül szeretnék megvenni a meghirdetett termékedet, azonban (logikátlan módon) az email címedet szeretnék elkérni a szállítás lebonyolításához.
Érdekes, hogy míg pár évvel ezelőtt egyáltalán nem volt szokatlan eladni valamit a Marketplace-en, anélkül hogy csalókkal találkoztunk volna, most sokan szembesülnek velük.
A Marketplace nem az egyetlen online piactér, ahol gyakoriak a csalások, hasonlóan próbálkoznak a Vinted és a Jófogás platformokon keresztül is. A Facebook egyébként 2017-ben indította el a Marketplace-t Magyarországon, és azóta is népszerű maradt, különösen a járvány miatt felgyorsult online kereskedelem idején, amikor is mind az eladók, mind a csalók száma megnövekedett a platformon.
Futárcégekre hivatkoznak
A jellemzően utánvétes szolgáltatásokra való hivatkozás, a bizalom elérése érdekében népszerű a csalóknál, hiszen ezek a cégek az eladót és a vevőt is védik – előbbit azzal, hogy a terméket úgy tudja kivenni a csomagponton, ha már kifizette, utóbbit pedig azzal, hogy amíg nem kapja meg a terméket, addig nem is kell fizetnie.
Ezeket az átveréseket felismerni viszonylag könnyű, de mégis lehetnek áldozatok, ha ipari mennyiségben próbálkoznak.
Gyanús lehet, hogy az ilyen próbálkozások mindig homályos, a vásárlásból nem következő utakra próbálják terelni a felhasználókat. Fontos, hogy ha az adásvétel folyamata mindig kristálytisztán érthető legyen, ne menj bele kétes dolgokba.
Szembetűnő lehet a magyartalan írás, a kamuprofil, azonban ez sem garancia: a mesterséges intelligenciával már egyre helyesebb mondatokat fogalmazhatnak, illetve fejleszthetik a technikáikat ha úgy tűnik, egyre kevesebb embert tudnak lehúzni.
Fontos: a csalók azonban az egyén pszichés állapotával machinálnak, hiszen végsősoron az áldozat az, aki önszántából leírja a banki, bizalmas információit.
Ilyen és ehhez hasonló üzenetekkel próbálják ellopni a pénzedet:
Arra is van példa, hogy a bizalom erősítésének érdekében, még a „csalók elkerülése” szöveget is beleteszik a beszélgetésbe:
Mit lehet tenni?
Az átverések elkerülése nem bonyolult, a Facebooknak van egy saját kisokosa erre, ami részletesen összefoglalja, mire kell figyelni. Fontos kerülni a másik platformra terelt kommunikációt, és figyelmeztető jel, ha a vevő sürget, vagy problémát emleget a fizetéssel.
Mindig használjunk megbízható fizetési szolgáltatást, és ellenőrizzük az emaileket, különösen azokat, amelyek látszólag fizetéssel kapcsolatosak. A Foxpost például hangsúlyozza, hogy soha nem kér bankkártyaadatokat, és nem száll be az adásvételi folyamatba sem.
Az előre utalás előnyös lehet, azonban a (akár nyilvános helyszínen) személyes átvétel az egyik legbiztonságosabb megoldás, az ehhez való ragaszkodás után a csalók pedig általában néhány próbálkozás után feladják. Ha mégis online fizetünk, legyünk körültekintőek, és soha ne adjuk meg a személyes adatainkat gyanús linkeken keresztül.
Forrás: telex.hu
Kiemelt kép:pexels.com