Az orvosi ügyelet rendszerének átvariálása az utolsó fázisához ér: immáron Budapest a soros.

Az elmúlt években kész káosz volt az ügyeleti rendszer, alig lehetett megtudni, hol van éppen ügyelet az adott időszakban. Ez most megváltozik. Nem kell többet keresgélni az ügyeleti hívószámot. Nem a lakcímkártya alapján fognak dönteni az ellátási helyről.

Központi elérhetőségen lehet október 1-jétől háziorvosi ügyeleti

segítséget kérni Budapesten. A Magyar Orvosi Kamarának (MOK) ettől függetlenül sok aggálya van.

Budapest van soron az orvosi ügyelet rendszerének átvariálásában

Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója azt mondta, hogy a tapasztalatok szerint az új ügyeleti rendszer már bevált a vármegyékben is. Azt pedig most a budapestiek igényeihez is hozzáigazítják – írta az Index.

Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára és Csató Gábor szeptemberben jelentették be, hogy októbertől

Budapest is csatlakozik az új ügyeleti rendszerhez.

Ezért már a mentőszolgálat lesz a felelős.

Így október elsejétől

Budapesten 15 helyszínen lesznek ellátóhelyek, három speciális gyermekellátóhely (a Heim Pál Gyermekkórház, a Szent János Kórház és a XIII. kerület Révész utcai rendelő). Emellett pedig

14 mobil ügyeleti egység is működni fog.

Ezek, ha kell, házhoz is kimennek a beteghez.

Így lesz elérhető az orvosi ügyelet Budapest városában

Hétköznap délután

4 órától este 10 óráig,

hétvégén és ünnepnapokon pedig

reggel 8 óra és délután 2 óra között

a körzetekben dolgozó háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet.

Október 1-jétől Budapesten az alapellátási ügyeleti rendszer egységesen a

1830-as központi számon lesz elérhető.

Így indult

Az új ügyeleti ellátási rendszer 2023. február 1-jén indult el fokozatosan az országban. 2024. február 1-jén csatlakozott Pest vármegye is. Azt is felmérték azóta, hogy a teljes budapesti lefedettség érdekében hol érdemes kialakítani az ügyeleti pontokat. Fontos szempont volt, hogy tömegközlekedéssel 30–60 percen belül és gépjárművel 15–30 percen belül el lehessen érni ezeket.

Csató Gábor szerint a rendszer egyik előnye, hogy eltűnnek a megye-, kerület- és városhatárok: amennyiben szükséges, a beteget arra az ellátóhelyre irányítják, ami hozzá a legközelebb van. Például, ha valaki Győrből éppen Budapesten tartózkodik, és ügyeleti időben ellátásra szorul, akkor azt a fővárosban is megkaphatja. Innentől

nem a lakcímkártya alapján döntenek a betegek ellátásáról.

Hogy működik?

Október 1-jétől Budapesten

0–24 órában elérhető lesz a 1830-as központi ügyeleti szám.

Így nem kell keresgélni, hogy mi az ügyeleti hívószám. A beteg egy menürendszeren keresztül irányítószámmal tudja beazonosítani magát, így derül ki, melyik a hozzá legközelebb álló ügyeleti terület, ellátóhely. Ezt követően a rendszer a kezelőhöz kapcsolja.

A hangot rögzítik minden hívás esetében, a jelenlegi szabályozás szerint harminc évig őrzik meg a felvételeket. A visszakereshető hívás alatt

a mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát,

és az adott helyzetre a legmegfelelőbb megoldást kínálja. Ez lehet:

  • telefonos tanácsadás,
  • ellátóhelyre irányítás,
  • de ügyeletes orvost is küldhetnek a beteghez,
  • vagy sürgős esetben mentőautót is riasztanak hozzá.

– foglalta össze a portál.

Azaz nem a betegnek kell keresgélnie a megfelelő ellátást. A szakorvos így receptet is fel tud írni, ezt feltölti az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT). A beteg a tajszám alapján ki tudja váltani a készítményt a gyógyszertárban.

A Magyar Orvosi Kamara javaslatára 15 ügyeleti helyszín lesz a jelenlegi 23 helyett. Az alapellátási ügyeleteken kívül még két olyan pont lesz – Budán és Pesten is –, ahol napközben ügyeleti ellátást biztosítanak azoknak, akiknek nincs Budapesten háziorvosuk és halaszthatatlan ellátási igényük van.

Azt állítják: a vármegyékben alacsony a várakozási idő

A portálnak Csató Gábor elmondta, a 1830-as számon a legfrissebb vármegyei adatok alapján az

átlagos várakozás 49,68 másodperc.

A budapesti átállás miatt bővítették is a kapacitásaikat. Fontos, hogy

„csak akkor hívják a 1830-as számot, ha valóban ügyeleti panaszuk van. Ha csak azért hívnak minket, hogy kipróbálják, működik-e a szám, akkor azzal másokat akadályoznak”

– mondta a portálnak az OMSZ főigazgatója.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy az ügyeleti hívás nem sürgősségi hívás:

„Ha valakinek életveszélyre utaló panaszai lennének, vagy egészségügyi vészhelyzet állna elő, akkor továbbra is a 112-es hívószámon tegyen bejelentést”

– hangsúlyozta.

Az OMSZ honlapján is fontos információkat találni

Az Országos Mentőszolgálat honlapján is elérhető és letölthető a gyakorlatias tájékoztató, ami bemutatja, hogy különféle egészségügyi problémák esetében melyik ellátási formát kell igénybe venni.

Az ügyeleti gyermekellátás szintén a 1830-as központi számon

keresztül érhető el, és a hívásfogadó tudja megmondani, hogy adott helyzetben mi a legjobb megoldás. Így azt is, hogy a három speciális budapesti gyermekellátóhely közül melyik van legközelebb.

Az új rendszer előnye, hogy sikerül szétválasztani az ügyeleti eseteket azoktól, amikor valóban mentőre van szükség. Csató Gábor felhívta a figyelmet, hogy sok esetben amikor a beteg nem tudta elérni az ügyeletet, akkor a mentőket hívta.

„Mi kimentünk, elláttuk, de ugye arról a mentőautóról van szó, aminek balesethez, szüléshez vagy például szívinfarktushoz is ki kell mennie. Márpedig egyszerre két helyen nem tud lenni. Ezért fontos, hogy a kapacitásokat megfelelően használjuk”

– mondta.

A portálnak azt is elmondta, mostanra már közel 400 háziorvos jelentkezett be a rendszerbe, mindannyiuk kötelezettsége, amiről jogszabály rendelkezik.

A MOK halasztást kért az orvosi ügyelet rendszerének Budapest

A MOK korábban többször is bírálta az új alapellátási ügyeleti rendszert, és a budapesti átállás elhalasztását kezdeményezték. Karácsony Gergely a nyáron azt mondta, hogy a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége nem támogatja a háziorvosi ügyeleti rendszer átalakítását, mert attól tartanak, hogy az ellátás színvonala csökken, és a betegeknek az új rendszerben sokkal többet kell majd várni.

A MOK nyáron kiadott egy közleményt, amelyben például arra hívták fel a figyelmet, hogy a fővárosban évtizedek óta délután 4 óra után is van rendelés az alapellátásban és a szakellátásban is. Ha az ügyeleti rendszer átalakítása miatt a délutános rendelések 16 órakor befejeződnek, a munkába járó fővárosiak, akik 16-17 óra között fejezik be általában a munkaidejüket, nem jutnak el háziorvosukhoz.

A kamara azt javasolta, hogy hétköznap 8–14 óra között, valamint 14–20 óra között is két-két orvos ügyeljen minden ügyeleti ponton, amelyhez az OMSZ még biztosítana egy kijáró szakembert. De Csató szerint ez nagy terhet róna a háziorvosokra. Szerinte eloszlanak majd a napok, és még két ügyeletet sem kell adniuk havonta.

„Tényleg azt gondolom, ez a havi egy-két ügyeleti alkalom Budapesten nem egy olyan földtől elrugaszkodott kérés a háziorvosoktól, ami miatt a kamarai vezetőkkel már másfél éve, néha már a betegek bizalmát veszélyeztetve vitatkoznunk kellene”

– mondta a portálnak Csató.