Hangsúlyozták, a döntés minden szinten méltatlan egy vidékbarát kormányhoz.
Nyílt levelet írtak Orbán Viktor miniszterelnöknek az országos és helyi közlekedési szervezetek, miután a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium bejelentette:
augusztus 1-től tíz vasúti mellékvonalat terveznek bezárni.
A döntés ellen több érintett település is felemelte szavát: Balassagyarmat kormánypárti polgármestere korábban szintén levélben kérte Lázár Jánost, hogy gondolja át a döntést.
Vitézy Dávid volt közlekedésért felelős államtitkár többek között úgy reagált, hogy „a legrosszabb irányba indult a közlekedési kormányzat – a vasútbezárás minden, csak nem vidékbarát közlekedéspolitika”.
A vasútvonalak bezárásának hírére a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet is közlemény adott ki. Szerintük a napnál is világosabb, hogy a MÁV azért kezdett a mellékvonalak bezárásába, mert gyakorlatilag alkalmatlanná vált a közlekedésre valamennyi rendelkezésükre álló jármű.
Az aláíró szervezetek közölték: értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis szerintük mindez teljesen szembemegy a kormány vidékbarát politikájával, valamint ellentmond a korábbi kormányzati döntéseknek, továbbá aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát is.
Kiemelték: Lázár Jánosék döntése nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés, valamint arra is felhívták a figyelmet, hogy a vasútvonalak ügyének rendezése nem pénz, csupán elhatározás kérdése.
A 14 szervezet által aláírt Orbán Viktornak címzett nyílt levelet alább közöljük:
„ORSZÁGOS SZAKMAI ÉS HELYI CIVIL SZERVEZETEK NYÍLT LEVELE ORBÁN VIKTOR MINISZTERELNÖKHÖZ – lehet még csatlakozni, akik szeretnének, jelezzék!
Tisztelt Miniszterelnök úr!
A napokban a MÁV és Lázár János miniszter hirtelen bejelentette, hogy augusztus elsejétől 10 vasútvonalon megszűnik a személyszállítás és pótlóbuszok jönnek. Szervezeteink értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis
- 😲 mindez teljesen szembemegy a Kormány vidékbarát politikájával,
- 😲 ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével az Ön pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt,
- 😲 fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy teljes mértékben szembe,
- 😲 az azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát.
A mostani rapid döntés közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg. Az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban
nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés.
A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre.
A falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság:
a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek?
Ma az ország többségén a buszos és vasúti közlekedés egyaránt igen rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő. Miközben az is egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető. Ami egy Rákos-Hatvan, vagy Budapest-Belgrád fővonal fejlesztésénél 100 Ft, az ezeken a helyeken 10, vagy 1 Ft.
Valójában tehát nem pénz, hanem elhatározás kell.
Az ukrán és egyéb válságok idején az még érthető lenne, ha sok százmilliárdos fejlesztési projekteket töröl, vagy elhalaszt a kormány, de amikor a falusi ember szájából nézi ki a közlekedési miniszter a tízforintosokat, az
minden szinten méltatlan egy vidékbarát Kormányhoz.
A vasúti járműhelyzet kezelésére számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül:
- ☝️ A magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak. Ezeket meg kell vásárolni!
- ☝️ Amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával. Jelentkező bőven volna, közszolgáltatási szerződés keretében jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon.
Mindezzel persze a felelős minisztériumnak is tisztában kellene lenni. Sajnos azonban az intézkedésekből azt látjuk, hogy
a tárcánál hiányzik a szakmai tudás és bármiféle jövőkép.
Az nem perspektíva, hogy adjunk irreálisan olcsó bérletet az embereknek, hogy aztán a kieső bevétel következményeként az utasok bennégjenek a vonatban.
Ezért kérjük Tisztelt Miniszterelnök Urat, hogy a vidék közlekedésének megmentése érdekében tegyen gyors lépéseket!
Vonják vissza a vasúti járatritkításokat, és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében!
- Magyar Közlekedési Klub
- Közlekedő Tömeg
- Bakonyvasút
- Sétáló Budapest
- Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal
- Levegő Munkacsoport
- Székesfehérvár-Komárom vasútvonal (Déli Vasút Egyesület)
- Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal
- Pápa-Tatabánya vasútvonal
- RegionalBahn
- Pannonvasút Egyesület
- 47. Komló-Dombóvár vasútvonal
- Kapostüskevár vasúti megállóhely és múzeum vasútbarát oldala (Verebély László Vasúttörténeti Egyesület)
- 46-os vasútvonal”
(Magyar Közlekedési Klub/Facebook)