A hamar kukába végző tucatbóvlik, illetve a gyanúsan olcsó, valószínűleg fogolytáborokban tartott kényszermunkások készítette termékek általi negatív hírek röppentek fel az online kereskedelmi platformokról.

A mai, internetközpontú világunkat is behálózza a piac, amitől magától értetődő, hogy legyen az ember fiatal vagy idős, mindenki egyre gyakrabban vásárol magának termékeket online. A sok pozitív hozadék mellett azonban a csalás veszélye, és számos más negatív tényező is köthető a jövedelemre vágyó virtuális oldalakhoz.

A Temu, mint platform, illetve applikáció gyakorlatilag berobbant az online kereskedelmi piacra, és pénzt, energiát nem kímélve, ádázul hirdeti a termékeit.

Hirtelen sokak kedvencévé vált

Ez az online piactér, vagyis virtuális viszontkereskedő ugyanazt az ultragyors divatmodellt folytatja, mint a Shein. Azaz a termékek hatalmas kínálatát nyújtja, rendkívül olcsó költségek mellett.

Az új applikáció 2022 szeptemberében indult az amerikai piacon, és ma már a legtöbbször letöltött alkalmazás az Egyesült Államokban.

Az árak még alacsonyabbak, mint a Shein-nél, de a fő versenytárssal közösen komoly veszélyt jelentenek a környezetre.

„Vásárolj úgy, mint egy milliárdos”

-ezzel a szlogennel mutatkozott be a Temu a nagyközönségnek és verekedte fel magát csúcsra pillanatok alatt. A legtöbb vásárló az olcsó áraktól megrészegülve pedig inkább nem tette fel a kérdést: Ki fizeti meg az olcsó árakat?

A Temu stratégiája:

A Temu üzleti modellje, hasonlóan a nagy kínai platformokhoz,- mint például a Shein, a Wish és az Alibaba – óriásian széles választékú termék értékesítése elképesztően alacsony áron.

A Temut azonban megkülönbözteti a vásárlás és a szórakozás fúziója, a játékélmény bevezetése, ahol a vásárlók nyereményekért is játszhatnak.
Az Ázsiában népszerű koncepció, a közös vásárlási élmény lehetővé teszi az emberek számára, hogy csoportokat alkossanak, és kihasználják a tömeges kedvezmények előnyeit. Minél több felhasználó vásárolja ugyanazt a terméket, annál olcsóbb az ára , a „csapatban összefogni, árat csökkenteni” koncepció elvében.

A Temu nem csak a ruházati cikkekre fókuszál, hanem nagyon széles a termékkínálata, amely háztartási cikkeket és elektronikai termékeket is magába foglal.

A cég többek közt a közösségi médiában is indított kampányt, olyan csalikkal például, hogy ha egy vásárló minél többeket győz meg a regisztrációról, annál több kreditet nyert és akár egyáltalán nem kell fizetnie.

Hogy tartják ilyen alacsonyan tartani az árakat?

Az egyik lehetséges válasz abban a kutatásban rejlik, ami a Temu beszállítói láncát az Egyesült Államokban, és Kínában is vizsgálta. Feltárták, hogy a piactéren eladásra kínált termékek előállításának nagy része olyan vállalatokhoz köthető, amelyek Hszincsiangban találhatóak.

Ez pedig tipikusan egy olyan régió, ahol a kényszermunka a jellemző.

A Mongólia, Oroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán, Afganisztán, Pakisztán, India és Tibet között fekvő Hszincsiang autonóm régióban olyan, 11 millió ujgur, – a térségben őshonos török nyelvű muszlim – lakosság él, akiket a központi kormányzat rendszeresen zaklat.

A vizsgálatok eredményei azt jelzik, hogy a régióban megannyi gyár félig rabszolgamunkára kényszeríti alkalmazottjait. Az amerikai külügyminisztérium jelentése alapján szörnyű visszaéléseket tártak fel az ujgurokkal szemben, akiket – egyesületek sorozatos jelentéseire és maguk az ujgurok vallomásaira alapozva – ezrével hurcolnak fogolytáborokba és kényszerítenek munkára.

Az ultra fast fashion (ami szabadfordításban: rendkívül gyorsan, és olcsón előállított tucattermékek tömkelege) következményei a környezetre nézve:

A „fast fashion” már önmagában is sok problémát okozott a környezet számára, az ultra fast fashion pedig a hiperfogyasztás új mérföldköve, amely a környezetszennyezés szempontjából leírhatatlanul hátrányos.

A hihetetlenül alacsony árak nemcsak szörnyű kizsákmányolásra adnak gyanút, hanem egy másik dolgot is maguk után vonnak: rossz minőségűek termékek amelyek élettartama nagyon rövid.

Ez azt jelenti, hogy még több textil és nem textil termék kerül rövid időn végzi a hulladéklerakókba. Sőt az ott eladott textíliák túlnyomó többsége poliészterből készül, amely kőolajszármazék, amely rendkívül környezetszennyező.

+1 Adatkezelési visszaélések:

Ha mindez nem lenne elég riasztó, a Temu néhány hónappal ezelőtt, a felhasználói adatok kezelése miatt is rossz hírbe hozták. Állítások szerint az alkalmazás olyan rosszindulatú programot is tartalmaz, amely képes lemásolni az összes adatot azokról az okostelefonokról, amelyekre telepítették.

Ezek egyelőre csak pletykák, viszont az applikáció megítélése gyorsan romlásnak indult. A vásárlók szerint rendszeresek lettek a szállítási késések is és nem kevés negatív megjegyzés érte az utóbbi időben a Temut.

Forrás: sassy.hu
Kiemelt kép:pexels.com