A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke súlyos veszélyekre figyelmeztetett.

Megkongatta a vészharangot a Magyar Pedagógiai Társaság

Több iskolában is kinevezett intézményvezető nélkül indul a tanév szeptemberben, mivel a Belügyminisztérium a nyári szünet elején indoklás nélkül utasította vissza olyan igazgatók pályázatát, akiket a tantestületek, a szülők és a diákok is támogattak, és nem neveztek ki helyettük mást – hívta fel a figyelmet Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke.

Mint rámutatott, már önmagában az intézményvezető megnevezés is lényeges különbséget jelez: lealacsonyítja az iskola vezetőjét, aki már nem igazgató, hanem intézményvezető.

„Azt fejezi ki, hogy

ez a személy a tankerület beosztottja, nem igazgat, hanem azt csinálja, amit mondanak neki”

– hangsúlyozta Trencsényi László a hírklikk.hu-nak adott interjújában.

Kapcsolódó: Forrnak az indulatok: Rengeteg civil szervezet csavarná ki a hatalmat Novák Katalin kezéből

Aggasztó folyamatok zajlanak az oktatásban

Hozzátette: szerinte ezzel párhuzamosan kádercsere is folyik, az új politikai kurzusnak megvannak a maga jelöltjei az „intézményvezető” posztra, akiket meg kell jutalmazni egy ilyen, tulajdonképpen felelősség nélküli munkával – közölte utalva arra, hogy egész szép pénzeket osztogatnak már Orbánék az „intézményvezetőknek”.

Arra a felvetésre, hogy működhetnek-e az iskolák igazgató nélkül, vagy átmenetileg kinevezett igazgatóval, kifejtette:

a törvény ezt lehetővé teszi.

„Ha a pályázaton nem nyert az igazgató, akkor a fenntartó egy évre kinevezhet megbízott igazgatót, és vagy találnak a következő évre pályázót, aki mindenkinek megfelel, vagy nem. Mindenesetre a megbízott igazgató kinevezése egy év után nem hosszabbítható meg. Erre a posztra többnyire az igazgató-helyettes szokott előrukkolni, aki mégis csak ismeri, hogy »melyik fiókba mit rakott« az elődje”

– mondta a szervezet elnöke.

A magyar állam tudatosan sorvasztja el az oktatást

Trencsényi László elmondta, egy normálisan működő iskolarendszerben az iskolaigazgató koordinálja az iskolában folyó „iskolaüzemet”, amiben benne van a takarítás, a világítás, a beszerzés, a tisztaság meglétének megteremtése egészen a moslék elszállításáig – sorolta, hozzátéve: ugyanakkor koordinálja az intézmény gazdasági, pénzügyi munkáját is.

Az iskolának van egy költségvetése, amit a fenntartó rótt ki rá, és azzal a költségvetéssel gazdálkodik, beszerzéseket intéz, személyi kérdésekben bizonyos egyeztetések mellett döntést hoz, és felügyeli azt is, hogy ne lépjék túl az intézmény kiszabott költségvetését.

„Ez persze, sosem volt sok.

Egyszer megpróbáltak normákat állítani, még Pokorni Zoltán oktatási minisztersége alatt kiszámolták, mi az a normatíva, amit az iskolának meg kell kapnia az állami költségvetésből, amiből gazdálkodhat és működhet. Aztán ez az összeg kezdett nem működni, mert az infláció és minden egyéb miatt utolérhetetlen volt, illetve

kiderült, hogy sokkal többe kerül az iskola, mint amennyit az állam erre ad”

Hozzátette, hogy „békeidőben” az iskolák rendelkeztek saját bevételi forrásokkal, például termek bérbeadásával vagy különféle szolgáltatások elindításával. Az igazgató felelőssége volt, hogy ezeket a bevételeket megfelelően kezeljék, és a pénz rendben beérkezzen az iskola kasszájába, ne kerüljön illetéktelen kezekbe, és ne zavarja az iskola normális működését.

Jelezte, az igazgató másik fontos feladata a pedagógiai munka koordinálása volt. A pedagógiai programot a nevelőtestület dolgozta ki, amelyet a szülők és a diákok közössége is véleményezett, valamint a fenntartó is ellenőrizte annak jogszerűségét és finanszírozhatóságát. Az igazgató felelős volt ennek a programnak a végrehajtásáért, ellenőrzéséért és minőségbiztosításáért – emelte ki.

Emellett az iskolai demokrácia működtetése is az igazgató feladatai közé tartozott, beleértve a külső partnerekkel, szülők szervezeteivel és a diákok érdekérvényesítő szerveivel való kapcsolattartást, valamint a nevelőtestületi demokrácia fenntartását. A nevelőtestület közösen döntött a pedagógiai programokról és az iskola továbbképzési terveiről is. Az igazgatói pozícióra pályázók pedig mindezeket a feladatokat vállalták is – részletezte a pedagógiai társaság elnöke.

Mit művel az Orbán-kormány?

Elmondta, a jelenlegi helyzetben

az intézményvezetők feladata nagyrészt adminisztratív tevékenységekre korlátozódik,

például e-mailek fogadására és jelentések készítésére a tankerület számára. Szinte minden döntéshez, beleértve egy egyszerű iskolai eseményt, például egy farsangi bál megtartását, engedélyt kell kérniük a tankerülettől.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az iskola autonómiája minimálisra szűkült, mivel a kerettantervek kötelezőek, a pedagógiai programokat is az igazgatók írják, de azokat a tankerület szigorúan szabályozza.

Orbánék „értékelik” a pedagógusok „teljesítményét” is

Az igazgatók új feladatai közé tartozik a tantestület tagjainak éves teljesítményértékelése is, amely szigorú, de gyakran nem egyértelmű, homályos szempontok szerint történik. Ez az értékelés

befolyásolja a pedagógusok béremelését és juttatásait is (!).

Kapcsolódó: Átverés a januári béremelés? Súlyos részletek szivárogtak ki a belső körből

Közölte: az igazgatók felelősségei közé tartozik még a krízishelyzetek kezelése is, például ha az iskolában vagy az intézmény területén polgári engedetlenség, baleset történik. Az igazgatók gyakran kerülnek a felelősség célkeresztjébe, még akkor is, ha a tankerület döntései miatt korlátozottak a lehetőségeik.

Trencsényi László szerint a tankerület egyre több hatáskört vesz át az iskoláktól, így például az iskolaőrök és a gyermekvédelmi felelősök már nem az iskola alkalmazottai. A szociális segítők is a tankerület vagy más külső szervezetek alkalmazásában állnak, és munkakörülményeik gyakran nem megfelelőek az iskolában.

Ősszel több igazgatói pozícióra új pályázatot írnak ki, mivel a korábbi igazgatók mandátumát nem hosszabbították meg, annak ellenére, hogy a szülők, diákok és tantestületek elégedettek voltak velük. Ennek hátterében a szakember szerint kormányzati érdekek és kádercsere állhat, mivel az új politikai irányvonalnak megvannak a maga preferált jelöltjei, akiket

felelősség nélküli, de jól fizető pozíciókkal jutalmaznak.