A Trieszt városába tervezett magyar terminál kapcsán érkeztek hírek.

A Trieszti Kikötői Hatóság bejelentette, hogy szeptember 2-án a Taverna Company közreműködésével megkezdődik a sziklák elvontatása, a csövek és lemezcölöpök tengerbe vezetése azon a területen, ahol Magyarország terminált létesít. Minderről az adriaports.com számolt be. A művelet 2025. december végéig tart, a hatóság fokozott óvatosságra intette az arra hajózókat.

Az olasz hírportál augusztus 13-án arról írt, hogy a trieszti kikötői hatóság irányítóbizottsága jóváhagyta a koncesszió módosítását, amely magába foglalja a rakpart egyenes vonalban történő újratervezését. Mint írták, mindeközben folyamatosan halad előre a „bürokratikus folyamat„, az illetékes magyar cég igyekszik minden szükséges engedélyt megszerezni.

A módosítás nyomán mellesleg a a koncessziós (engedéllyel rendelkező – a szerk.) eszközök teljes területe 63 203 négyzetméterről 60 520 négyzetméterre csökkent.

Mit lehet tudni Orbánék álomprojektjéről?

Szijjártó Péter 2019 nyarán jelentette be, hogy

kikötőt és logisztikai bázist létesít Magyarország az olaszországi Triesztben,

hogy a tengerentúlra exportáló magyar vállalatok gyorsan és akadálymentesen szállítmányozhassanak.

A külgazdasági és külügyminiszter a V4+ Logisztikai Fórum megnyitó ünnepségén azt mondta, a magyar állam az olaszországi Triesztben 32 hektáros területen kikötőt és logisztikai bázist hoz létre. A 60-100 millió euró közötti beruházással megteremtik a megfelelő infrastrukturális feltételeket ahhoz is, hogy a magyar cégek 24 órán belül eljuthassanak közúton vagy vasúton a tengeri kijárathoz – ismertette.

Kapcsolódó: Csúnyán lebuktak Orbánék: Nem kikötőt vettek Triesztben, hanem egy lepukkant ipartelepet

Egy évvel később, 2020 júliusában arról szóltak a hírek, hogy a fejlesztések még nem kezdődhettek el az érintett területen, ám az arra létrehozott állami projektcég már nyeli a pénzt. Az Adria Port Zrt.-be 11,2 milliárd forintnyi eurót tett 2019-ben a magyar kormány.

Kapcsolódó: Így kell sokat lopni az államkasszából: 11 milliárd forint ment el eddig a semmire a trieszti kikötőben

Karácsonyi meglepetés

2021 januárjában az illetékes tárca elárulta, hogy karácsony előtt egy héttel, december 17-én sikerült lezárni a tranzakciót. A koncessziót birtokló Aquila nevű olasz cég ugyanis ekkor került a kikötői projektre létrehozott Adria Port 100 százalékos tulajdonába.

A magyar állam tulajdonában álló Adria Port tőkéjét a tárca ugyanezen a napon 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelte. Ez azt követően történt, hogy novemberben az egyébként a koronavírus-járvány miatt létrehozott Gazdaságvédelmi Alapból 5,4 millió forintot csoportosítottak át erre a célra.

Kapcsolódó: Hivatalos: Szijjártóék lezárták a több tízmilliós trieszti vásárt, Magyarországnak újra van tengeri kikötője

2023 júliusában arról írtunk, hogy az értesülések szerint a Trieszti Kikötői Hatóság jóváhagyta a terminál rakpartjának műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveit, sőt, már kiírták a pályázatokat a munkálatok miatt.

Az első fázisban létrejön egy hajózható csatorna, és annak úthálózathoz való csatlakozása. Jóváhagyták a várható kiadások gazdasági keretét is, az meghaladja majd a 45 millió eurót.

A rövidtávú tervek szerint az új Ro-Ro (közúti és vízi szállítmányozás kombinációja – a szerk.) terminálhoz vezető csatorna kikotrása után részlegesen megépül a rakpart is.

Mit mond a projektcég a magyar terminál kapcsán?

„A magyar terminál fejlesztésének előkészítése megfelelő ütemben halad. A partfalépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak, a munkaterületet már átadtuk”

– fogalmazott a hvg.hu megkeresésére az Adria Port Zrt. idén augusztus elején. Mellesleg Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára áprilisban ugyanerről tájékoztatta Keresztes László Lóránt (akkor még LMP-s, azóta független) országgyűlési képviselőt. Utóbbi arról érdeklődött, mikor lesz Magyarországnak tengeri kikötője.

Szijjártó korábban azt mondta, 2026-ban már működhet a magyar terminál. A hvg.hu erről is kérdezte az illetékes céget, ám a céldátum kapcsán nem nyilatkoztak. Hasonlóan hallgattak arról, hogy bár a kikötőprojekt döcögősen halad, a cégnél megemelték a fizetéseket.

Az Adria Port Zrt. mérlegbeszámolóiban a hírportál felfedezte, hogy a cégvezető éves fizetése a 2023-ban 10 ezer eurós emelés után 71 ezer euróra nőtt, továbbá a 4 felügyelőbizottsági tag éves juttatását is 2,6-szorosára emelték egy év alatt.