Újabb MÁV-botrány: Lázár tárcája már az utasok életét veszélyezteti!

A MÁV megpróbálta eltitkolni, hogy Nagykanizsán is eltört egy csavar a váltóban, Lázár még csak meg sem szólalt

Szeptember 14-én, ezúttal Nagykanizsán tört el egy csavar egy ugyanolyan típusú váltóban, amely az eddig siklásos baleseteket is okozta – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

Bejegyzésükben megdöbbenésüknek adtak hangot azzal kapcsolatban, hogy a MÁV el akarta hallgatni az esetet, csupán azt követően reagáltak az ügyben egy rövid közleményben, miután a Telex firtatta a történteket.

Jelezték, az eset akár büntetőjogi következményeket és vonhat maga után, valamint hangsúlyozták, a MÁV által hozott „intézkedések” bizonyítottan elégtelenek.

A VEKE Facebook-bejegyzését alább közöljük:

„Megtörtént negyedszer is. Döbbenetes, hogy a MÁV nem veszi komolyan a súlyos balesetveszélyt. Ami sok, az sok.

Szeptember 14-én,

ezúttal Nagykanizsán tört el egy csavar egy ugyanolyan típusú váltóban, amely az eddig siklásos baleseteket is okozta.

Ennek következtében az állomásra behaladó Tópart IC nem oda ment, ahová kellett volna, szerencsére a kerekek visszaugrottak a sínre, de a vonat egy másik vágányra került, ami baleseti nyelven azt jelenti, hogy összes tengellyel siklott.

A MÁV felháborító módon teljes mértékben elhallgatta az esetet,

csak akkor adott ki közleményt, amikor a Telex rákérdezett.

Ezt a szégyenteljes, mosdató, bagatellizáló szöveget bírták kiadni:

»A váltóhibában érintett, Déli pályaudvarról Nagykanizsára közlekedő Tópart IC mintegy húsz utasa egyetlen pillanatra sem volt veszélyben, siklás nem fenyegetett, a váltó meghibásodása miatt azonban a vonat valóban nem a tervezett vágányra futott be. A meghibásodást egy olyan alkatrész friss törése okozta, amelyet a Keletiben történt siklásos baleset után egyébként ellenőriztek és rendben lévőnek találtak a kollégák. A váratlanul fellépő csavartörés okait vizsgáljuk.«

Fordítsuk le:

„Jóvanazúgy”

A MÁV illetékeseinek esze ágában sincs utánajárni, mégis mi okozza a jelenséget.

Intézkedésként kiküldték az embereket, nézzék meg a csavarokat, szemre jó, akkor mehet vissza.

Ez egy biztonságkritikus, többszörösen balesetet okozó alkatrész esetében nemcsak, hogy elégtelen, de egyben hanyag intézkedés is (jogászok kezdhetnek gyúrni a témára, foglalkozás körében elkövetett, tömegszerencsétlenség okozására alkalmas, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hanyag kezelés vagy valami ilyesmi,

szóval sok év hűvös, na).

Nem tételezzük fel, hogy a szemrevételezés csak bemondásra történt volna meg (ez egyből Btk-s lenne, kérdés nélkül), de ugyan honnan tudná megállapítani bárki is, hogy az adott csavar milyen valós állapotban van?

Ehhez műszeres vizsgálat kellene minimum, de sokkal egyszerűbb lenne a csere, vadonatújra, sőt, erősebbre.

Ettől még mindig nem derülne ki, mi a pontos oka a töréseknek, de egy jelentős rizikófaktort ki lehetne iktatni. De úgy látszik, ez a pályavasúti illetékeseket egyáltalán nem érdekli.

Jól alszanak amúgy, ennek tudatában?

Mégis, meddig kísértik még a sorsot a MÁV illetékesei?

Miért nem lép a szakminisztérium, miért hallgat a rendőrség?

Hol vannak a szükséges anyagtechnológiai vizsgálatok?

Meg kell várni, míg tényleg meghal valaki?

Mi lenne, ha egyszerűen csak rendet raknának a MÁV-nál?

Nem csak látszatra, úgy tényleg.

Előző posztunkban, ahol feltártuk ennek az ún. átszelési kitérőnek (angol váltónak) a problémáját, az első, a második és a harmadik esetet is, leírtuk, milyen intézkedéseket kellene hoznia az illetékeseknek. Nem tették.

Amit tettek, azok az intézkedések bizonyítottan elégtelenek.

Érdemi intézkedéseket követelünk, azonnal. Ha fejeknek kell hullani, hulljanak. De ez így nem maradhat.”

(VEKE / Facebook)