Lázár János karrierje megmenekült: mégis jóváhagyta a motorvonat-beszerzést, amelyen utasok tízezreinek közlekedése múlt.
Engedélyezte a kormány, hogy az az Európai Beruházási Bank (EIB) és a GYSEV Zrt. szerződést kössön új villamos motorvonatok beszerzéséről. Ehhez állami garancia is szükséges, azt is megadják.
Az utolsó pillanatban lépett Lázár János tárcája a motorvonatok ügyében
Egyre nő a felfordulás a vasúti közlekedésben. Szinte az egész nyarat uralta a káosz, hatalmas késések, járatkimaradások keserítették meg a vonattal utazók életét. Lázár János építési és közlekedési miniszter naponta magyarázkodott a helyzet miatt, az utasoktól elnézést kért, a MÁV-dolgozók elégedetlenségét jutalmakkal és hálálkodó szavakkal próbálta csitítani.
Az igencsak szükséges új motorvonatok beszerzésére 2024. március 19-én megkötött szerződés szeptember 19-én járt volna le. A kormány éppen csak nem csúszott le a motorvonatok lehívásáról, hiszen hétfőn még híre-hamva nem volt az ehhez szükséges kormányzati jóváhagyásnak.
Végre megvan a döntés a motorvonatok beszerzéséről
Ám a legfrissebb Magyar Közlönyben végre megjelent az ehhez szükséges rendelet.
Ez alapján a GYSEV 9 darab, ezeken túl opcionálisan további 2 darab motorvonatot vásárol majd, hogy javítsák a vasúti személyszállítási szolgáltatást. A hitelszerződés keretösszege legfeljebb
160 millió euró.
A rendelet szerint a szerződés megkötéséért a pénzügyminiszter és a nemzetgazdasági miniszter felel. Lázár János építési és közlekedési miniszter felelőssége, hogy a GYSEV Zrt. az összegből csak annyit hívjon majd le, amennyi a motorvonatok beszerzéséhez ténylegesen szükséges.
Ha erről lekésnek, az utasok bottal üthetik a motorvonatok nyomát
A GYSEV Zrt. még 2023 májusában indított egy közbeszerzési eljárást akkor még 9+4 darab InterCity-motorvonat beszerzésére. A tenderen többen vettek részt, a Stadler mellett a Siemens is. Másfél évig tartott a procedúra.
Végül a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én megkötötte a szállítási szerződést az új motorvonatokról. A portál összefoglalója szerint ezeket a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon állítanák forgalomba. A projektet az Európai Beruházási Bank (EIB) finanszírozza, ők már tavasszal jóváhagyták a projekt finanszírozását. Ám a
finanszírozási szerződés aláírása az utolsó pillanatig váratott magára.
Ennek feltétele ugyanis a kormány jóváhagyása volt, ami most született meg. Egyelőre nem tudni, miért húzták a döntést az utolsó pillanatig.
Ezért fontos
Az ügy azért is fontos, mert jelenleg
ez az egyetlen folyamatban lévő projekt,
amelynek révén az utasok számára új vasúti járművek állnak rendszerbe Magyarországon. Az első jármű így is csak három év múlva állna forgalomba a szerződéskötés után, mivel hosszas gyártási idő, majd tesztüzem után vehetik csak igénybe az utasok.
A vasúti járművek modernizációja már évtizedek óta nehézkes folyamat. Ez abból is látszik, hogy a folyamatos kormányzati ígérgetések ellenére a MÁV utoljára 2017-ben írt alá vasúti járműbeszerzésre vonatkozó szerződést, azóta semmi nem történt. Akkor az állami vállalat emeletes motorvonatokat vásároltak, amelyek 2022-ben és ’23-ban álltak forgalomba.